Er wordt in Nederland maar weinig gebruik gemaakt van de Wet Openbaarheid van Bestuur (wob), aldus it-journalist Brenno de Winter in een interview bij de Nieuwe Reporter. De Winter zit gemeenten met wob-verzoeken achter de broek over het gebruik van openbronsoftware en open standaarden. Onlangs was er een benefietavond om geld in te zamelen voor wob-kosten.
Hieronder volgt de weergave van de keynote van Groene-redacteur Coen van de Ven die hij uitsprak op het Feest van de Onderzoeksjournalistiek op 19 juni 2026.
Coen uit zijn zorgen over de relatie tussen de macht, de pers en het publiek aan de hand van drie punten:
- Niet de maker, maar de ontvanger verandert op dit moment
- Hoe blijft Onderzoeksjournalistiek relevant in tijden van nieuwe verzuiling?
- Hoe moet de journalistiek omgaan met een steeds onverschilligere macht?