Op 69-jarige leeftijd is zaterdag journalist Gerard van Westerloo overleden. Van Westerloo heeft een grote reputatie opgebouwd met zijn lange politieke en maatschappelijke reportages die hij onder andere publiceerde in Vrij Nederland en M, het magazine van NRC Handelslad, en waarvan een selectie gebundeld verscheen in ‘Niet spreken met de bestuurder’. Befaamd zijn onder andere het relaas over de Amsterdamse tramlijn 16 en zijn portret van de PvdA-Tweede Kamerfractie. Van Westerloo, die een kwart eeuw redacteur was bij Vrij Nederland en daarna tot 1998 hoofdredacteur van De Groene Amsterdammer, was tevens de eerste juryvoorzitter van De Loep, de VVOJ-prijs voor onderzoeksjournalistiek. Hij heeft zich jarenlang voor de vereniging ingezet. De Vereniging van Onderzoeksjournalisten zal een rechtvaardig oud-juryvoorzitter, een journalistiek boegbeeld, maar vooral een erudiet en aimabel mens missen.
Hieronder volgt de weergave van de keynote van Groene-redacteur Coen van de Ven die hij uitsprak op het Feest van de Onderzoeksjournalistiek op 19 juni 2026.
Coen uit zijn zorgen over de relatie tussen de macht, de pers en het publiek aan de hand van drie punten:
- Niet de maker, maar de ontvanger verandert op dit moment
- Hoe blijft Onderzoeksjournalistiek relevant in tijden van nieuwe verzuiling?
- Hoe moet de journalistiek omgaan met een steeds onverschilligere macht?